FAQ och allmänna villkor

Tips:
  • Använd dig av E-faktura för vår fakturering för absolut enklaste betalningsprocess. Det kan inte blir enklare - uppge bara vilken bank du har till oss så anmäler vi er till E-faktura.
     

  • Vet ni med er att ni har mycket städning under året så kan vi lägga in två personer som vi kontinuerligt ansöker om rut-avdrag på.
     

  • Vi tvättar fönster hos många av våra kunder, speciellt på våren och hösten. Boka därför gärna i tid inför vår och höst.

Svar på vanliga frågor och våra allmänna villkor
 

Vid beställning av våra tjänster gäller dessa allmänna villkor.

 

Vårt måtto är att det ska vara enkelt att vara kund hos oss. Vi har inga krångliga timbanker, inga dolda avgifter eller orimliga avbokningsregler. Vi tycker det fungerar bäst med vanlig hederlig rak och ärlig kommunikation i vår dialog med våra kunder.
 

Var städar ni någonstans?

Vi städar i hela Stockholm med förorter, Uppsala och Nyköping & Oxelösund med omnejd. Vi erbjuder både enstaka och återkommande städningar, storstädning, flyttstädning, visningsstädning, fönsterputsning samt handyman tjänster till privatpersoner och företag,

Hur går provstädningen till innan den återkommande städning?

  • Vi erbjuder nya privatkunder en provstädning till ett rabatterat pris.
    Fler än 9 av 10 kunder väljer att att fortsätta med oss efter provstädningen.

  • Den städerska som provstädar fortsätter sedan med den återkommande städningen.

  • Provstädning görs för att se hur lång tid som behövs för att städa bostaden återkommande.

  • Var beredd på att det alltid tar längre tid på provstädningen än vad den återkommande städningen kommer att ta.

  • Efter provstädningen planerar vi in hur du önskar din återkommande städning.

  • På provstädningen följer ofta en teamledare med den ordinarie städerskan.

  • Räkna med ca 30 min för att visa runt i ditt hem och där ni går igenom hur du vill få det städat.

  • Vi har en process där vi kommunicerar inför och efter provstädningen med information och uppföljning.

  • Våra medarbetare åker kollektivtrafik och vi använder därför alltid dina städprodukter. Vi informerar inför en provstädning vilka produkter som du bör ha hemma.

Vad är bra att ha hemma?

Välj i möjligaste mån Svanenmärkta städmaterial!

  • Dammsugare – gärna med tom dammsugarpåse!

  • Golvmopp med hink

  • Mikrofibertrasor

  • Wettextrasor

  • Mirakelsvamp

  • Såpa

  • Köksspray

  • Badrumsspray

  • Fönsterspray

  • Allrengöring

  • Jif Cream 

  • Diskmedel – vi rekommenderar Yes

Hur hanterar vi nycklar och koder?​

  • Vi har ett system för nyckelhantering där städerskan kvitterar ut en nyckel genom att skriva på en nyckelkvittens tillsammans med kund. Våra anställda är vana att hantera nycklar, dörr- och larmkoder hos privatpersoner och företag.

  • Nyckeln märks med en nyckelbricka på ett speciellt sätt som inte kan härledas till kunden. 

  • För mer information om vårt nyckelhanteringssystem hör av dig direkt till oss.

Hur fakturerar ni?

  • Vi fakturerar en gång i månaden efter städningen med ca 20 dagars förfallotid.

  • Fakturering sker via E-faktura (kostnadsfritt), Faktura via E-post eller Pappersfaktura (fakturaavgift på 30kr).

Hur sker RUT avdraget?

  • Rut avdraget är på 50% och vi ansöker om det för dig som kund hos Skatteverket. Du betalar bara priset efter rut avdrag på fakturan vi skickar till dig. 

  • Läs mer om rut-avdrag på Skatteverket om rut-avdrag

  • Enkelt kan man säga att om man arbetar och betalar skatt i Sverige så har man 25.000 kr i rut-avdrag per person och år, dvs man kan städa för 50.000 kr/år med fullt avdrag. Är man två i hushållet kan man alltså städa för 100.000 kr/år. 

  • Om rut-avdraget tar slut under året så får vi alltid meddelande om det från Skatteverket och då frågar vi alltid först dig som kund om du har någon annan i hushållet som du önskar lägga över rut-avdraget på. I annat fall betalar man pris utan rut-avdrag för resten av året och sen ansöker vi per automatik om rut avdrag året efter igen.

Kostar det att avboka en städning?

  • Vi har inga kostnader för avbokningar om ni meddelar oss 24 timmar innan städningen. Men meddela så tidigt som möjligt när du vet att du behöver avboka, t.ex vid sjukdom eller semester. Vi läser även mail om avbokningar under helger.

  • Avbokning mindre än 24 timmar innan städningen debiterar vi 2 timmar för.

  • Har du glömt att avboka städningen tar vi ut en avgift för 2 tim.


Har ni städuppehåll under sommaren och över jul/nyår?

  • Våra städerskor har självfallet betald semester och har ledigt fyra veckor på sommaren, vecka 28-31 och 1-2 veckor över jul/nyår då vi går ner på minimum aktivitet och har uppehåll i städningarna.  En del städerskor vill ändå arbeta då och därför kan vi ofta lösa de kunder som önskar städning. Kontakta oss så tidigt som möjligt om dina önskemål.

  • Efter semesterledigheten fortsätter städningarna med samma intervall med start vecka 32. Har man varannan veckas städning sker städningen åter på ojämn-, eller på jämna veckor efter sommaruppehållet.
     

Hur fungerar nöjd kund garantin?​

  • Vi har 100% nöjd kund garanti. Är du inte nöjd med något så kontakta oss direkt, inom 24 tim, så åtgärdar vi det. Vi ger inte prisavdrag, utan vi åtgärdar endast. 

  • Vill man justera något i städningen, eller be om extra fokus på något område är det oftast bäst att prata med städerskan om detta direkt. Om ni inte vill eller har möjlighet (inte hemma) så kan ni alltid kontakta vår kundtjänst så meddelar vi städerskan. Ofta kan det vara att städerskan har för få timmar hos er. 

  • Om en olycka skulle ske så har vi försäkring som täcker upp till 10 mSEK. 

Hur är er prissättning?

  • Alla priser till privatpersoner är inklusive moms och efter rut avdraget.

  • Alla priser till företag är exkl. moms.

  • Ev. prisjusteringar till privatpersoner sker i april-maj (om det behövs) i samband med löneprocessen. Prisjustering är då i genomsnitt ca 10 kr/tim dvs ca 60-100kr mer i månaden per kund. Detta gör att vi kan bibehålla de bästa städerskorna till er som kunder. Vi informerar alltid innan en prisjustering.

  • Alla priser till företag index-justeras i januari årligen enligt avtal.
     

Hur kan era städtjänster vara klimatsmarta?

  • När du väljer Rozen Clean som städfirma gör du ett klimatsmart val. Våra städerskor åker kollektivtrafik istället för bil, vilket fungerar bra eftersom du som kund håller med eget städmaterial. 

  • Med våra 70 anställda undviker vi ca 30 bilar som vi annars skulle ha haft många tusen biltransporter med varje månad. Detta ger en besparing på ca 200 ton koldioxidutsläpp per år.

  • Milöpåverkan blir också mindre om du väljer oss som kund genom att vi hittills har undvikit att beställa 30 st bilar som annars skulle ha tillverkats.

  • Dessutom blir det ett billigare pris för dig som kund, eftersom kollektivtrafik är billigare än bil.
     

Hur behandlar vi dina personuppgifter?

  • Vi tar en person- eller företagsupplysning på alla nya kunder via Creditsafe, vilket inte påverkar ens kreditvärdighet över huvudtaget.

  • De uppgifter vi efterfrågar och sparar gör vi i syfte att kunna boka, schemalägga, utföra och fakturera för städningar samt att kunna ansöka om skatteavdrag för privatkunder (rut-avdrag ). När du är kund hos oss så behandlar vi dina adress- och personuppgifter på ett säkert sätt och i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR).

  • Se gärna mer på: www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/dataskyddsforordningen

  • Vi informerar även nyttig information via nyhetsbrev.
     

Hur kontaktar jag kundtjänst​?

Rozen Clean AB
Värdshusvägen 13 

181 66 Lidingö

info@rozenclean.se  

010-330 81 80 
Org nr 559084-0467

© 2019 by Rozen Clean AB

 

Försäkring