Svar på vanliga frågor och våra allmänna villkor
 

Vid beställning av våra tjänster gäller dessa allmänna villkor.

 

Vårt motto är att det ska vara enkelt att vara kund hos oss. Vi har inga krångliga timbanker, inga dolda avgifter eller orimliga avbokningsregler. Vi tycker det fungerar bäst med vanlig hederlig rak och ärlig kommunikation i vår dialog med våra kunder.

Tips:
  • Använd dig av E-faktura för vår fakturering för absolut enklaste betalningsprocess. Det kan inte bli enklare - uppge bara vilken bank du har till oss så anmäler vi er till E-faktura.
     

  • Vet ni med er att ni har mycket städning under året så kan vi lägga in två personer som vi kontinuerligt ansöker om rut-avdrag på.
     

  • Vi tvättar fönster hos många av våra kunder, speciellt på våren och hösten. Boka därför gärna i tid inför vår och höst.

Var städar ni någonstans?​


Vi städar i hela Stockholm med förorter, Uppsala och Nyköping med omnejd.




Hur går provstädningen till?


Vi provstädar hela ditt hem för att se hur lång tid som behövs för att städa bostaden återkommande. Var beredd på att det alltid tar längre tid första gången än vad den återkommande städningen kommer att ta. Räkna med ca 30 min för att visa runt ditt hem och där ni går igenom bostaden och visar var städmaterialet finns.




Är det alltid samma person som kommer och städar?


Ja! Den städerska som provstädar ditt hem första gången fortsätter sedan med den återkommande städningen förutom vid sjukdom och semester. Då kommer en vikarie om ni så önskar men vi frågar alltid om ni vill ha en ersättare först.




Vilka städmaterial är bra att ha hemma?


• Dammsugare – gärna med tom dammsugarpåse! • Golvmopp med hink • Mikrofibertrasor • Wettextrasor • Mirakelsvamp • Såpa • Köksspray • Badrumsspray • Fönsterspray • Allrengöring • Jif Cream • Diskmedel – vi rekommenderar YES! Välj i möjligaste mån Svanenmärkta städmaterial!




Hur kan jag underlätta inför städningen?


Du kan förbereda inför städningen genom att plocka undan prylar, kläder och andra lösa föremål. Det gör det enkelt för städerskan att komma åt att damma och torka alla ytor.




Hur hanterar ni nycklar och koder?​​


Vi har ett nyckelhanteringssystem där städerskan kvitterar ut en nyckel genom att skriva på en nyckelkvittens tillsammans med kund. Nyckeln märks med en nyckelbricka på ett speciellt sätt som inte kan härledas till kunden. Våra anställda är vana att hantera nycklar, dörr- och larmkoder hos privatpersoner och företag. För mer information om vårt nyckelhanteringssystem hör gärna av dig till oss.




Kostar det att avboka en städning?


Vi har inga kostnader för avbokningar om ni meddelar oss 24 timmar innan städningen ska ske. Meddela oss gärna så tidigt som möjligt när du vet att du behöver avboka vid t.ex. semester. Avbokning mindre än 24 timmar innan städningen debiterar vi 2 timmar för. Har du glömt att avboka städningen tar vi ut en avgift för 2 tim.




Hur fungerar nöjd kund garantin?​​


Vi har 100% nöjd kund garanti. Är du inte nöjd med något som har missats vill vi att du kontakta oss direkt, inom 24 tim. Då kommer vi i första hand och åtgärdar det om det är möjligt. Vi är måna om att ha fortsatta nöjda kunder.




Vad händer om något går sönder?


Vi har en ansvarsförsäkring hos Länsförsäkringar. Visar det sig att skadan uppstod vid städning står vi självklart för kostnaden. Vår personal rapporterar alltid skada och vi kontaktar dig som kund vid olycka.




Hur är er prissättning?


Alla priser till privatpersoner är inklusive moms och efter rut avdraget. Alla priser till företag är exkl. moms. Alla priser justeras till privatpersoner i april-maj varje år i samband med löneprocessen. Prisjustering görs så att vi kan arbeta med vår årliga löneprocess och bibehålla de bästa städerskorna till er som kunder. Vi informerar alltid innan en prisjustering. Alla priser till företag index-justeras i januari årligen enligt avtal.




Hur fakturerar ni?


Vi fakturerar den sista i varje månad i efterskott med 15 dagars förfallotid. Fakturering sker via E-faktura, E-post som är kostnadsfritt. Väljer du faktura via vanlig post tillkommer en fakturaavgift på 30kr.




Har ni städuppehåll under sommaren och över jul/nyår?


Vi har stängt för semester fyra veckor på sommaren, vecka 29-32 samt två veckor över jul och nyår. Vi har personal som arbetar under perioden så det går ofta lösa för de kunder som önskar städning under ledigheten. Kontakta oss så tidigt som möjligt om du önskar städning under vår semesterperiod. Oftast blir det en ersättare. Efter ledigheter fortsätter städningarna med samma intervall med start vecka 33 om ni inte har meddelat något annat. Har man t.ex. haft varannan veckas städning innan ledigheten på ojämna veckor fortsätter städningen på ojämna veckor efter sommarledigheten.




Har ni med er städmaterial?


Då våra medarbetare åker kollektivtrafik är det du som kund som står för allt städmaterial och produkter Vi informerar inför en provstädning vilka produkter som är bra att ha hemma.




Hur kan era städtjänster vara klimatsmarta?


När du väljer Rozen Clean som städfirma gör du ett klimatsmart val. De flesta av våra städerskor åker kollektivtrafik, vilket fungerar bra eftersom du som kund håller med eget städmaterial. Med våra 70 anställda undviker vi ca 30 bilar som vi annars skulle ha haft många tusen biltransporter med varje månad. Detta ger en besparing på ca 200 ton koldioxidutsläpp per år. Miljöpåverkan blir också mindre om du väljer oss som kund genom att vi hittills har undvikit att beställa 30 st bilar som annars skulle ha tillverkats. Dessutom blir det ett billigare pris för dig som kund, eftersom att åka kollektivt är billigare än att köra bil.




Hur behandlar vi dina personuppgifter?


Vi tar en person- eller företagsupplysning på alla nya kunder via Creditsafe, vilket inte påverkar ens kreditvärdighet överhuvudtaget. De uppgifter vi efterfrågar och sparar gör vi i syfte att kunna boka, schemalägga, utföra och fakturera för städningar samt att kunna ansöka om skatteavdrag (rut-avdrag ) för privatkunder. När du är kund hos oss så behandlar vi dina adress- och personuppgifter på ett säkert sätt och i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). Se gärna mer på: www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/dataskyddsforordningen Vi informerar även nyttig information via nyhetsbrev där vi använder oss av kunders e-postadresser.




Vad är era rutiner nu under coronatider?


Vi har skärpt rutinerna vid all städning under Covid-19 utbrottet. Vi städar alltid med nya engångshandskar hos alla kunder. Vi städar alla kontaktytor, dvs dörrhandtag, lampströmbrytare, toalettknapp, mm. extra noga just nu. Ev. droppvirus som finns på ytor som t.ex. dörrhandtag går bort med vanliga basiska städmedel som såpa, allrent och diskmedel. Alla sjukhus städas extra noga just nu och enligt Folkhälsomyndigheten är det viktigt och rekommenderat att städa ofta och noga i sina hem och på kontor också för att upprätthålla en hög hygienstandard under pandemin.




Städar ni på röda dagar?


Vi har stängt på röda dagar, ej klämdagar. Om ni önskar städning på en röd dag kan vi ordna det, då läggs det på 15% på priset. Meddela oss i god tid. Vi kan dock inte garantera din ordinarie städerska.

Röda dagar våren 2020

Långfredag 10 april

Annandag påsk 13 april

Första maj 1 maj

Kristi himmelsfärd 21 maj

Midsommarafton 19 juni





Rozen Clean AB
Värdshusvägen 13 

181 66 Lidingö

info@rozenclean.se  

010-330 81 80 
Org nr 559084-0467

© 2020 by Rozen Clean AB